LOL! Velkommen til bankernes store cirkus!!

Og så fortsætter vi med vanviddet...
Velkommen til bankernes store cirkus, vi har masser af overraskende tricks at vise jer, det er det mest forbløffende show på kloden!! Vi tryller en masse penge frem, men der er ingen, der får dem at se!!

Nu er det sådan, at jeg stadig bruger klingende jydske dollars en del, men det kan min nuværende bank ikke lide. Min rådgiver siger selv, jeg burde kigge efter et andet pengeinstitut, lol! Nu har jeg næsten lige skiftet jo! Men med alle de gebyrer de bliver ved med at pålægge, er det blevet vanvittigt dyrt at være kunde der!

Derfor kigger jeg nu igen efter en ny bank...
Men, åh ve, åh skræk! Nu fandt jeg ud af, at det kan jeg ikke engang, fordi jeg kan ikke vise nogle lønsedler eller lignende - jeg har lånt mig til tilværelsen privat hist og pist af familie og venner igennem det meste af 2018, og derfor har jeg intet, som jeg kan fremvise. Og siden mit netværk breder sig ud over landets grænser har jeg modtaget flere overførsler fra udlandet i løbet af 2018. Så mange at hele to gange blev pengene tilbageholdt på baggrund af en mistanke om... hvidfuckingvask!!!! <i>It's the pot calling the kettle black</i> vil en brite nok sige!!

Det er faktisk utroligt, jeg ved ikke, om jeg er den eneste, der har lagt mærke til det. Men siden netbank blev indført (og det har jeg brugt i snart 20 år!), har jeg på fornemmelse, at det er os, privatkunder, der udfører flere og flere af bankens opgaver (f.eks. betale girokort eller lave overførsler mm.), men det er os, der skal betale for det igennem gebyrer. Det synes jeg ikke er specielt rimeligt.

Og sjovt nok nu 10 år efter "finanskrisen", er der sådan set ikke ændret på en skid på det område. Spekulanterne render stadig frit på gaden. Bankmændene får stadig lov til at gamble helt vildt med vores allesammens privatøkonomi. Og næste gang det går galt (det er ikke et spørgsmål om hvis men om hvornår), så skal der bare launches bankpakke 27 ud af dine og mine skattekroner, så er alle tilfredse... mere eller mindre. Hvad fanden sker der???

Jeg fik også et chok forleden dag, da jeg fandt ud af, at man ikke længere kan indsætte kontanter fra en vilkårlig bank til sin egen konto! Men til gengæld fik jeg at vide i dag, at man kan få indsat flaskebon'er som digital penge på ens konto, det er altid godt at vide.

Igen en konsekvens af langfingrede forretningfolks og bankernes mangel på etik, der rammer enkelte individer. Det bliver faktisk sværere og sværere at omsætte kontanter til digitale penge i dag. Og jeg kan godt forstå bevæggrunden for det (kontrol, sefføli'!).
Men nu igen synes jeg, at min privatøkonomi er netop det: privat. Og skulle vi bevæge os mod et kontantfrit samfund (og det gør vi faktisk nu i den grad!), er det igen et skridt ind i den enkeltes privatsager. Jeg synes bare, det skulle påpeges.

Me no like that. Men God Jul alligevel :)

Comments

Popular posts from this blog